Pengendali Front End Loader yang baik dapat mengetahui dengan jelas cara menggunakan mesin semasa memandu loader, mengurangkan keausan mesin, mengurangkan penggunaan bahan bakar, dan menyelesaikan kerja dengan cepat dan baik.
6 petua berikut akan menjadikan anda pengendali pemuat yang baik! Mari lihat.
1. Cahaya
Semasa Front End Loader berfungsi, tumit berada dekat dengan lantai kabin, plat kaki dan pedal pemecut dijaga selari, dan pedal gas ditekan dengan lembut ke bawah.
2. Stabil
Semasa Front End Loader beroperasi, pendikit mesti sentiasa stabil. Dalam keadaan operasi biasa, bukaan pendikit mestilah sekitar 70 ~ 80%.
3. Tinggalkan
Semasa Front End Loader berfungsi, pelat kaki harus dipisahkan dari pedal brek, dan diletakkan rata di lantai kabin tanpa menginjak pedal brek.
Pemuat sering bekerja di tapak pembinaan yang tidak rata. Sekiranya kaki sentiasa berada di pedal brek, pergerakan badan ke atas dan ke bawah akan menyebabkan pemandu menginjak pedal brek secara tidak sengaja.
Dalam keadaan biasa, perlu untuk mengawal keadaan mesin dan menukar gear dengan mengawal perlambatan pendikit.
Ini bukan sahaja dapat mengelakkan pemanasan sistem brek yang terlalu banyak disebabkan oleh pengereman yang kerap, tetapi juga memberi kemudahan kepada peningkatan kelajuan cepat pemuat.
4. Ketekunan
Semasa Front End Loader berfungsi, terutama ketika menyodok, sekop harus disekop penuh dengan bahan dengan menarik siklus pengangkat pengangkat dan putar secara berkala dalam keadaan pendikit stabil.
Penarikan siklik pengawal pengangkat mengangkat dan memutar baldi disebut "ketekunan".
Proses ini sangat penting dan memberi kesan yang besar terhadap penggunaan bahan bakar.
5. Penyelarasan
Koordinasi adalah kerjasama organik antara mengangkat dan silinder kawalan baldi. Proses penggalian sekop umum Front End Loader adalah meletakkan baldi terlebih dahulu ke tanah dan memandu dengan lancar ke longgokan.
Apabila baldi disekop selari dengan timbunan bahan dan menghadapi ketahanan, prinsip menaikkan lengan terlebih dahulu dan kemudian menarik balik baldi harus dipatuhi terlebih dahulu.
Ini dengan berkesan dapat mengelakkan rintangan di bahagian bawah baldi, sehingga daya penembusan maksimum dapat diberikan sepenuhnya.
6, dilarang sama sekali
Yang pertama dilarang meletupkan pendikit. Tidak kira sama ada Front End Loader berjalan atau semasa penyodok dimuat, jangan memijak pedal pemecut dengan kuat, dan selalu menjaga pengawal pemecut agar tetap ringan dan stabil. Cukup mengurangkan dan mengurangkan kegagalan buatan manusia dalam operasi.
Kedua, meluncur tayar dilarang sama sekali. Ketika Front End Loader beroperasi, tayar akan tergelincir ketika menghadapi rintangan dan meningkatkan pendikit. Fenomena ini biasanya disebabkan oleh pengoperasian yang tidak betul oleh pemandu, yang meningkatkan penggunaan bahan bakar dan merosakkan tayar.
Yang ketiga adalah dengan melarang keras memiringkan roda belakang. Oleh kerana kekuatan penggali yang besar dari pemuat, pemandu biasanya menyodok tanah asli dan bukit batu yang padat dan operasi lain. Sekiranya operasi tidak betul, kedua-dua roda belakang cenderung terlepas dari tanah. Inersia pendaratan tindakan memiringkan ini akan menyebabkan bilah baldi pecah dan baldi berubah bentuk; ketika roda belakang dimiringkan tinggi, juga mudah menyebabkan pengelasan bingkai depan dan belakang dan struktur lain retak, atau bahkan plat pecah.
Yang keempat adalah dengan melarang keras memukul timbunan. Untuk menyekop bahan biasa, loader dapat dikendalikan dalam gear II (kotak gear tujuh kelajuan, kotak gear tiga kelajuan dilarang menggunakan gear kedua), dan dilarang sama sekali untuk memukul tiang bahan secara tidak langsung pada roda gigi di atas gear II. Kaedah yang betul ialah menukar ke gear I tepat pada waktunya untuk menyelesaikan proses penyodok ketika baldi menghampiri timbunan stok.
Adakah anda ingat enam petua yang dijelaskan untuk anda?


Waktu pengeposan: 26-Nov-2020